Frequently asked questions – Häufig gestellte Fragen
Untersuchung FAQ
WIE LANGE DAUERT EINE KONSULTATION?
Bei uns dauert die erste Konsultation in der Regel 45 Minuten. Die Untersuchung ist schmerzlos.
WIE LÄUFT DIE ERSTE KONSULTATION AB?
Sie beginnen mit dem Ausfüllen eines Fragebogens. Es folgt ein ausführliches persönlichen Gespräch, in dem Sie Ihre Anliegen darlegen. Darauf führen wir die klinische und sonographische Untersuchung durch. Der Ultraschall ermöglicht eine schmerzlose, aber äusserst aufschlussreiche Untersuchung der Beinvenen. Sie gibt Auskunft über ihre Lage, ihr Form und Grösse sowie über die Richtung und Intensität des Blutflusses. Am Ende der Konsultation besprechen wir mit Ihnen die Befunde und, falls indiziert, Möglichkeiten einer Behandlung.
WER ÜBERNIMMT DIE KOSTEN?
Die phlebologische Untersuchung ist eine Pflichtleistung der Grundversicherung. Bei bestimmten Versicherungsmodellen wie HMO oder Hausarzt-Modell ist eine schriftlich Überweisung unbedingt erforderlich.
NACH WAS SUCHT DER ARZT BEI DER ULTRASCHALL-UNTERSUCHUNG?
Besenreiser FAQ
HABEN BESENREISER EINE MEDIZINISCHE BEDEUTUNG?
WIE STEHT ES MIT DEN KOSTEN EINER BEHANDLUNG?
WIE SCHMERZHAFT IST DIE SKLEROTHERAPIE?
WIE SIND DIE CHANCEN AUF DAUERHAFTEN ERFOLG?
IST EINE NACHBEHANDLUNG NOTWENDIG?
RISIKEN
WIE KANN MAN BLAUE ÄDERCHEN, SOGENANNTE "BESENREISER" ZUM VERSCHWINDEN BRINGEN?
Grundsätzlich kommen Sklerotherapie oder Laserbehandlung in Frage.
Sklerotherapie:
Bei diesem Verfahren spritzen wir mit feinen Nadeln eine Flüssigkeit in die Venen mit dem Ziel, diese zu schädigen und zu verstopfen. In den folgenden paar Wochen verblassen die meisten behandelten Besenreiser. Andere sind resistenter und benötigen mehr als eine Behandlung.
Die Sklerotherapie erfordert keine Anästhesie. Empfindliche Patienten ziehen es aber vor, die Haut vor der Behandlung mit Emla-Gel zu betäuben. Nebenwirkungen sind nicht häufig, bräunliche Verfärbungen im behandelten Bereich können aber die Folge sein.
Laserbehandlung:
Die Laserbehandlung sendet starke Lichtblitze in die Vene. Die Äderchen werden erhitzt und geschädigt. Nach erfolgreichen Behandlungen verschwinden sie im Laufe von Wochen.
Die Behandlung ist oft weniger wirksam als die Sklerotherapie, insbesondere bei größeren Venen. Zu den Nebenwirkungen gehören lokale Aufhellungen der Haut.
Thermoablation FAQ
HÄLT DER ERFOLG EINER OPERATION LÄNGER AN ALS BEI THERMOABLATION?
KANN MAN MIT DER THERMOABLATION AUCH STARK GESCHLÄNGELTE VENEN BEHANDELN?
FUNKTIONIERT THERMOABLATION AUCH BEI STARK ERWEITERTEN STAMMVENEN?
KANN THERMOABLATION NUR BEI AUSGEWÄHLTEN PATIENTEN ANGEWENDET WERDEN?
WELCHEN STELLENWERT HAT DAS VERKLEBEN INSUFFIZIENTER STAMMVENEN?
GIBT ES WEITERE NEUE ENTWICKLUNGEN IN DER BEHANDLUNG VON KRAMPFADERN?
WARUM IST DIE THERMOABLATION NICHT WEITER VERBREITET?
In den USA hat die Thermoablation die Stripping-Operation weitgehend verdrängt, in Grossbritannien und in den Niederlanden breitet sie sich rasch aus.
Die amerikanische Society for Vascular Surgery (SVS) und das American Venous Forum (AVF) haben bereits 2011 die Thermoablation zur bevorzugten Therapie der Stammvarikose erklärt.
Auch die aktuellen Richtlinien der ESVS (European Society for Vascular Society) und des NICE (U.K. National Institute for Health and Care Excellence) empfehlen an erster Stelle die Thermoablation.
In der Schweiz wird diese Behandlung seit dem 1 Januar 2016 durch die Grundversicherung gedeckt, nicht alle Spitäler oder Praxen verfügen jedoch über die nötige Erfahrung, um die Thermoablation erfolgreich durchzuführen.
WARUM KOMMEN EINIGE ALTERNATIVE VERFAHREN OHNE LOKALANÄSTHESIE AUS?
RISKIERT MAN BEI DER THERMOABLATION VERBRENNUNGEN DER HAUT?
What is Endovenous Thermal Ablation (ETA)?
ETA (endovenous thermal ablation) is a minimally invasive treatment that uses radiofrequency (RF) or laser energy to effectively treat patients suffering from varicose veins or Chronic Venous Insufficiency (CVI). We insert a catheter into a diseased vein to provide consistent and uniform heat to contract the collagen in the vein walls, causing them to collapse and close. After the vein is sealed shut, blood is then naturally redirected to healthy veins.
A number of studies confirm that patients experience less bruising and pain, and fewer complications with ETA than with a conventional stripping operation.
ETA also results in little to no scarring and is invariably performed using local anesthesia in our outpatient surgical facility.
What is Chronic Venous Insufficiency (CVI)?
CVI is a progressive medical condition in which the valves in veins that carry blood from the legs to the heart no longer function, causing blood to pool in the legs and veins to swell. This incorrect blood flow (or reflux) causes veins to expand, lose form and protrude from beneath the skin. Common symptoms include pain, leg swelling, leg heaviness and fatigue as well as skin changes and ulcers in more severe cases.
Varicose veins are often thick, bulging veins that can protrude well beyond the skin’s surface. Often misunderstood as a cosmetic issue, varicose veins can progress to CVI, which is a more serious condition.
How is an ETA procedure different from vein stripping?
Vein stripping is a surgical procedure, where the surgeon makes an incision in your groin and ties off the vein, after which a „stripper“ tool is threaded through the leg vein in order to pull it out through a second incision just above the calf.
The ETA Procedure is minimally invasive. In contrast to vein stripping, the vein remains in place and is closed using a special catheter inserted through a small incision below the knee or near the ankle.
Vein stripping is usually performed in an operating room under a general anesthetic, while the ETA procedure is performed on an outpatient basis, typically using local anesthesia.
How is ETA using the ClosureFast - Venefit procedure different from laser ablation?
The Venefit procedure utilizes radiofrequency energy to provide consistent and controlled heat to contract the collagen in the vein walls, causing them to gently collapse and seal. Once a leg vein is closed, blood flow is redirected to healthy veins.
Laser ablation, on the other hand, uses laser heat to collapse and seal the affected vein. The laser targets the blood in the vein, which causes the blood to boil. The results of ETA using the newest laser technology are similar to those of ETA using radiofrequency.
How long does the procedure take?
The ETA procedure takes about 45-90 minutes, depending on the number and magnitude of findings.
Is ETA painful?
Most patients report feeling little, if any, pain during the ETA procedure. We will give you a local or regional anesthetic to numb the treatment area.
Does it require anesthesia?
The ETA procedure can be performed under local, regional or general anesthesia. We perform it invariably using local anesthesia in our outpatient surgical facility.
How quickly after treatment can I return to normal activities?
Most patients experience a quicker return to normal activities than after conventional stripping surgery. For a few days we recommend a regular walking regimen.
How soon after treatment will my symptoms improve?
Most patients report a noticeable improvement in their symptoms within one to two weeks following the procedure.
Is there any scarring, bruising or swelling after an ETA procedure?
Patients report minimal to no scarring, bruising or swelling following the procedure.
Patients report minimal to no scarring, bruising or swelling following the procedure.
As with any medical intervention, potential risks and complications exist. They can include paresthesia (numbness or tingling), phlebitis, hematoma and – extremely rarely – infection thrombosis, pulmonary embolism or skin burn.
Is age an important consideration for an ETA procedure?
The most important step in determining whether or not an ETA procedure is appropriate for you is a complete ultrasound examination. Age alone is not a factor in determining whether or not the procedure is appropriate for you. However, ETA lends itself particularly well for old patients because of the avoidance of spinal or general anesthesia and of a hospital stay.
What happens to the treated vein left behind in the leg?
The vein simply becomes fibrous tissue after treatment. Over time, the vein will gradually be completely absorbed into surrounding tissue.
Is the ETA procedure covered by my insurance?
Many insurance companies pay for ETA procedures in part or in full if patients have a complementary insurance. We unfortunately don’t expect the full coverage in short-term by basic insurance.